... Ùˆ بالاخره پس از دو Ù‡Ùته تعطیلی اولین برنامه سÙید ویژه معماری بعد از عید Ú©Ù‡ به تناسب Øال Ùˆ هوای این روزها به باغ های ایرانی اختصاص داشت ØŒ روی آنتن رÙت Ùˆ دکتر آزاده شاهچراغی در مقابل امیر Ù…Øمدخانی نشسته Ùˆ به صØبت در این زمینه پرداختند . در آغاز پس از شعری در وص٠بهار Ú©Ù‡ توسط مجری برنامه خوانده شد ØŒ معرÙÛŒ سایت مرکز معماری ایران اولین ایتم رسمی معماری در سال جدید بود . پس از آن کارشناس برنامه دکتر امیر Ù…Øمدخانی پس از تبریک سال نو به مخاطبان ØŒ به معرÙÛŒ موضوع باغ ایرانی Ùˆ میهمان این Ù‡Ùته برنامه پرداخت Ùˆ دکتر آزاده شاهچراغی نویسنده کتاب پارادایم های پردیس را رودرروی بینندگان برنامه نشاند . دکتر شاهچراغی در آغاز بØØ« با اشاره به این سخن آرتور پوپ Ú©Ù‡ در ذهن هر ایرانی یک باغ وجود دارد Ú¯Ùت : چون باغ در ذهن تک تک ایرانی ها جای دارد ØŒ در سراسر Ùرهنگ ایران نیز Ù†Ùوذ کرده است Ùˆ نمودش را در هر جزیی از این Ùرهنگ Ù…ÛŒ بینیم . ÙˆÛŒ همراه با نمایش تصاویری از باغ های ایرانی Ú¯Ùت : در تمامی تاریخ هر جا ایرانیان این امکان را یاÙته اند Ú©Ù‡ درختی Ùˆ سایه ای Ùراهم آورند این کار را کرده اند Ùˆ این نشان از اØترام Ùˆ اهمیت باغ در ذهن تک تک ایرانیان دارد . دکتر شاهچراغی در ادامه ØŒ Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ اسلیمی در معماری Ùˆ Ùرش های با Ø·Ø±Ø Ø¨Ø§Øº Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ Ù„Ú†Ú© ترنج Ùˆ ... پارچه باÙÛŒ Ùˆ Øضور باغ در شعر Ùˆ موسیقی را از نمودهای دیگر اØترام Ùˆ اهمیت باغ در Ùرهنگ ایران دانست . سپس نوبت بخش خیابان سÙید رسید Ú©Ù‡ در یک باغ ایرانی Ù…ÛŒ گذشت Ùˆ کارشناس این بخش باغ ایرانی را تجسم Ùˆ تجسد بهشت در ذهن ایرانیان نامید . در بازگشت به استودیو مجری برنامه با معرÙÛŒ کتاب پارادایم های پردیس آن را Øاصل یازده سال تلاش دکتر آزاده شاهچراغی دانسته Ùˆ ان را به طور اجمالی تورقی کرد . پس از آن نیز دکتر Ù…Øمدخانی از خانم دکتر شاهچراغی در مورد ویژگی های کالبدی باغ ایرانی پرسید . دکتر شاهچراغی در این مورد Ú¯Ùت : باغ ایرانی یک هندسه بسیار ÙˆØ§Ø¶Ø Ùˆ مشخصی دارد Ú©Ù‡ به صورتی قابل درک عناصر طبیعی را کنار هم نشانده است . معمولا یک مساØت مربع یا مستطیل بنا به تناسب ابی Ú©Ù‡ در اختیار بود انتخاب Ù…ÛŒ شده Ùˆ آن را به چهار بخش تقسیم Ù…ÛŒ کردند . در این Ø´Ú©Ù„ دو Ù…Øور عمودی Ùˆ اÙÙ‚ÛŒ باغ را تقسیم Ù…ÛŒ کنند . بعضی مواقع هم این عرصه با سه Ù…Øور کشیده تقسیم Ù…ÛŒ شده است . در این نظام سه لایه کاشت ØŒ آب Ùˆ معماری به صورت تاروپود با هم اتصال داشتند Ùˆ در این میان Ú©ÛŒÙیت های Ùضایی بی نظیری در باغ رخ Ù…ÛŒ داده است . وسعت مجازی Ùˆ بیکرانگی Ùضا ØŒ دعوت کنندگی Ù…Øیط ØŒ Ùضاهای خاص Ùˆ بینابینی Ùˆ Ùضاهای همگن Ùˆ هموژن از دیگر Ú©ÛŒÙیت های Ùضایی بی نظیری هستند Ú©Ù‡ در باغ ایرانی Ù…ÛŒ بینیم . دکتر شاهچراغی در پاسخ پرسش دکتر Ù…Øمدخانی در مورد انواع باغ های ایرانی چنین Ú¯Ùت : با این Ú©Ù‡ Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ باغ ایرانی به صورت کهن الگو درامده ØŒ اما در همین Ø´Ú©Ù„ هم کارکردهای مختل٠آن را از هم تÙکیک Ù…ÛŒ کند . Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ باغ کوشک ØŒ باغ کاخ ØŒ باغ آب ØŒ باغ منزل ØŒ باغ مزار ØŒ باغ چادر ØŒ باغ قلعه Ùˆ ... کارکردهای گوناگون این باغ ها را نشان Ù…ÛŒ دهد . در واقع هر زمان اوضاع Ùˆ اقتصاد ایجاب Ù…ÛŒ کرده باغ گسترده Ø´Ú©Ù„ Ù…ÛŒ گرÙته Ø› اما زمانی Ú©Ù‡ شرایط مهیا نبود ØŒ باغ Øذ٠نمی شده بلکه به Ø´Ú©Ù„ الگوی Øیات در Ù…ÛŒ امده است .
در مراØÙ„ انتهایی بØØ« دکتر Ù…Øمدخانی ضمن اشاره به اهمیت ندادن معماران امروز به Øیاط Ùˆ مقوله طبیعت Ùˆ نقش قوانین اشتباه Ùˆ ناقص در این زمینه از مهمان برنامه در مورد این مقوله پرسید . دکتر شاهچراغی اما عقیده دارد Ú©Ù‡ معماران معاصر هیچ گاه باغ را Ùراموش نکرده اند Ùˆ هر جا امکان وجود Ùˆ ظهور باغ وجود داشته این اتÙاق اÙتاده است . مگر این Ú©Ù‡ امکان این امر وجود نداشته است . مهمان برنامه با اشاره به قانون شصت به علاوه دو Ú©Ù‡ در ساخت Ùˆ ساز به معنای امکان ساختن شصت در صد به علاوه دو متر از Ú©Ù„ زمین برای مصار٠مسکونی است ØŒ عنوان داشت Ú©Ù‡ این قانون باعث شد Ú©Ù‡ گونه دیگری از Øیاط در معماری ما Ø´Ú©Ù„ بگیرد . ÙˆÛŒ Ú¯Ùت با اضاÙÙ‡ شدن مشکل پارکینگ این Ùضا هم کاسته شده Ùˆ ما متاسÙانه گام به گام داریم Ùرصت Øاضر سازی باغ را در زندگیمان از دست Ù…ÛŒ دهیم . ÙˆÛŒ در باره راه های غلبه بر این معضل Ú¯Ùت : مثلا Øیاط های Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ باغ بام ها راه هایی هستند Ú©Ù‡ برخی معماران در ساخت Ùˆ ساز به آن پناه Ù…ÛŒ برند Ùˆ به طور Ú©Ù„ÛŒ مقوله باغ را از زندگی Øذ٠نمی کنند .
دکتر آزاده شاهچراغی در پایان در پاسخ پرسش دکتر امیر Ù…Øمدخانی در مورد رویکرد به باغ در کشورهای دیگر چنین پاسخ داد : انسان Ùˆ طبیعت چالش قرن معاصر است Ùˆ معماران سرزمین های دیگر نیز چشم شان را به باغ های سرزمین هایشان نبسته اند . به عنوان مثال در ژاپن باغ های تاریخی Ù…Ùصل Ùˆ خاصی داریم Ùˆ معماران معاصر ژاپن هم آن باغ ها را در معماری شان Øاضر کرده اند . به طور Ú©Ù„ÛŒ رویکرد جهانی مهمی مبنی بر Øاضرسازی باغ در زندگی بین معماران ایجاد شده است Ú©Ù‡ به اشاره Ù…ÛŒ توان به پروژه خانه باغ های ژاپنی توهیتو ØŒ باغ های اداری آقای هادی تهرانی در طبقات دÙاتر کار ØŒ باغ های Ø´Ùابخش بیمارستان ها Ùˆ البته باغ های عمومی مشارکتی در دل پارک ها اشاره کرد .
سوابق علمی Ùˆ پژوهشی دکترآزاده شاهچراغي (معمار، طراØØŒ پژوهشگر، نویسنده):
سوابق تØصیلی: 2011- Ùرصت مطالعاتی دانشگاه یورک، کانادا. جوایز دریاÙت شده 1390- برنده جایزه کتاب سال ایران Ùعالیت های علمی - ØرÙÙ‡ ای : - استادیاردانشکده هنر Ùˆ معماری، دانشگاه علوم Ùˆ تØقيقات تهران سوابق ØرÙÙ‡ ای Ùˆ اجرایی : 1392- همکاری با مهندسین مشاور Ùرنهاد در بازطراØÛŒ پارک بعثت به عنوان طراØ. مسابقات معماری : 1388- مسابقه طراØÛŒ معماری ساختمان نظام مهندسی استان خوزستان ØŒ ایران.همکار:دکتر علیرضا بندرآباد تالیÙات :
سخنرانی Ùˆ همایش ها : 1391-"معماری Øواس"ØŒ به دعوت باشگاه معماران تهران، Ùرهنگسرای ارسباران نمایشگاه ها : 1390-Ùیلم مستند "Ùرش های باغی"ØŒ نویسنده :آقای امیرØسین ثنایی - تهییه کنند: خانم نور Ù…Øمدی مصاØبه ها : 1390-Ùیلم مستند "Ùرش های باغی"ØŒ نویسنده :آقای امیرØسین ثنایی - تهییه کنند: خانم نور Ù…Øمدی |
|